Offshore logo
Offshore.no » Nyheter » Bedriftsnytt
Verdensnyhet på Herøy-båt
Publisert 08.06.2012 15:00 av
0
Kommentarer
Vis RSS feed
Publiser på Facebook
Send nyhet til en venn
Skriv ut saken


Ombord Herøy-fartøyet Havila Phoenix skjer det store ting for tiden. De to siste årene har det blitt montert og testet ut et helt nytt system som trolig vil revolusjonere offshoreoperasjoner under vann.

Skipet, som er et Havyard 858-design, er designet og bygd av Fosnavåg-baserte konsernet Havyard Group AS. Konstruksjonsfartøyet ble levert fra Havyard Ship Technology i Leirvik i 2009 til Herøy-rederiet Havila Shipping.
Skipet har det siste halvannet året vært på kontrakt med selskapet Fugro-Salt Subsea som er en del av det gigantiske konsernet Fugro, et Nederland-basert firma med over 14.000 ansatte fordelt på 60 land. Fugro-Salt Subsea samarbeider med firmaet Expro om å utvikle det nye "AX-S"-systemet ombord i det avanserte konstruksjonsfartøyet til Havila.

1,2 milliarder
Hittil har utviklingen av det nye systemet pågått i syv år og kostet 1,2 milliarder kroner i forskning og investering i ny teknologi. Gjennombruddet kom for vel en måned siden da testing i Onarheimsfjorden viste seg å være veldig vellykket.
"AX-S" er et helt nytt system for brønnintervensjon med fjernstyrte undervannsverktøy. Det nye systemet er, i følge både Havila og ledelsen i Fugro-Salt Subsea, et revolusjonerende system som tar i bruk løsninger som aldri tidligere har blitt benyttet i operasjoner under vann fra konstruksjonsfartøy. Det dreier seg om ekstremt avanserte fjernstyrte undervannsverktøy for brønnintervensjon, som kan håndtere opptil åtte ulike verktøy i samme operasjon, samt bruk av lett fibertau i stedet for tunge stålvaiere, er selve hovedelelementene i nyvinningen. Får systemet gjennomslag også forretningsmessig kan det får store ringvirkninger i brønnintervensjonsmarkedet.

Det siste halvannet året har det 110 meter lange skipet, som nå ligger i havnebyen Montrose , mellom Dundee og Aberdeen i Skottland, hatt mer preg av å være en forskningsstasjon enn et offshorefartøy. Havila Phoenix har blitt utstyrt med et 35 meter høyt tårn og flere moduler på dekk med en total vekt på over 500 tonn. Og det er ikke tilfeldig at det skotske storkonsernet valgte et Havyard 858-design til dette unike prosjektet.

-Vi trengte et stort, solid og moderne skip, og Havila Phoenix har levd opp til alle våre forventninger. Vi vil nok se oss om etter lignende design hvis vi lykkes fullt ut med dette prosjektet, men da må vi være med fra første stund og få mer av systemet direkte integrert under dekk, sier operasjonssjef for AX-S, Darren Bown.
Kaptein ombord Havila Phoenix, Leif Magne Lynge, fra Gursken, kan bekrefte at fartøyet er imponerende stabilt på tross av den enorme ekstravekten. -Ja, det har fungert veldig bra. Fartøyet fungerer også veldig bra ellers til dette formålet. Facilitenene er også veldig bra, sier Lynge som har vært kaptein ombord skipet helt fra det ble levert. Kapteinen legger ikke skjul på at både han og hele mannskapet nå ser fram til å sette kurs ut i Nordsjøen for å ta i bruk det nye systemet.

Unike fjernstyrte verktøy
Administrerende direktør i Fugro-Salt Subsea, Michael Earlam, opplyser at det er flere faktorer som gjør at AX-S-systemet er en verdensnyhet. I tillegg til bruk av fibertau i stedet for å bruke stålvaier, så tar Earlam fram den unike håndteringen og distribusjon av undervannsinstallasjonspakkene med muligheten til å benytte hele flere undervannverktøy.

-Ved bruk av tradisjonelt brønnintervensjonsutstyr kan man kun utføre en oppgave om gangen før utstyret må heves opp til overflaten igjen for å bytte verktøy slik at de kan å utføre en ny operasjon. Utstyret som benyttes i AX-S-sytemet kan håndtere åtte ulike verktøy mens det er nede på havbunnen uten å måtte heves igjen for å bytte verktøy. Dette gjør at operasjonen blir mye mer efektive og kostandsbesparende, forteller Michael Earlam.

Og etter syv års forberedelser så skal altså snart systemet få sin ilddåp. I september skal Havila Phoenix, med det 500 tonn tunge "undervannsfabrikken" på dekk, ut i jobb i den britiske delen av Nordsjøen.

-Ja, etter de vellykkede testene i den "kalde" brønnen i Norge i april og mai så skal vi nå utføre operasjoner på "varme" (åpne) brønner ute i den britiske delen av Nordsjøen, bekrefter operasjonssjef for AX-S, Darren Bown i Expro.
 
Annonse
SISTE NYHETER FRA FORSIDEN
Oljetiden er ute

Oljetiden er ute

Kronikk: Togradersmålet krever en rask utfasing av olje- og gassproduksjonen, også den norske. 

[Les mer ] Analyser/debatt

Se dette nye juletreet

Se dette nye juletreet

Video: – Det betyr mye for oss, sier en av mennene bak.

[Les mer ] OffshoreTv.no

Sjøfolk er nøkkelen

Sjøfolk er nøkkelen

Det maritime håper på en ordning hvor rigg kan bidra i opplæring.

[Les mer ] Annet

Kjøper seg større

Kjøper seg større

Technip skal ta en tydelig posisjon i markedet for toppside og plattform tidligfase.

[Les mer ] Annet

Bytter rigg i Nordsjøen

Bytter rigg i Nordsjøen

Transocean Leader klar for ny letebrønn.

[Les mer ] Felt/område nytt

Nytt skip skal fylle gap i markedet

Nytt skip skal fylle gap i markedet

Subsea 7 ser nye forretningsmuligheter gjennom skipsutvikling.

[Les mer ] Bedriftsnytt

Siste nyheter
Revolusjonerer oljebransjen på nytt
VIDEO: Kan øke oljeproduksjon med inntil 30 ganger. 
LES MER | OffshoreTv.no
Sjøfolk er nøkkelen
Det maritime håper på en ordning hvor rigg kan bidra i opplæring.

LES MER | Annet
Oljetiden er ute
Togradersmålet krever en rask utfasing av olje- og gassproduksjonen, også den norske. 
LES MER | Analyser/debatt
Offshore.no/international
Apache sells $3.75 bn Gulf of of Mexico portfolio
North Sea operator Apache Corporation is selling off US $3.75 billion worth of mature offshore assets in the US Gulf of Mexico....
LES MER | Company news
Hvordan følge Offshore.no
Sosiale medier
Tips oss
Kontakt oss
Offshore.no AS
Annonsere
Ansvarlige
Sjefsredaktør: Erlend Keilen
OPPHAVSRETT
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Copyright Offshore.no AS